onsdag 5 december 2012

Premiär för Fjodorsfriends pulkaåkning!


Så här såg det ut förra året. Nu har vi en bra sele,
 dragkedjor och svängel att fästa i pulkan.
Sådana här vinterdagar blir Lotta salig
Idag var lyckan gjord för Lotta. Det var mörkt när jag kom till stallet, men den vita snön gjorde att man ser bra utomhus, trots mörkret. Inte en människa syntes till. Bara jag och hästarna. Jag tog fram svängeln och kedjorna och kopplade ihop den med en vanlig plastpulka. Ovenpå pulkan lade jag en halmbal och spände fast den med ett grimskaft. Jag körde Fjodor lite runt stallet och sedan spände jag för vår lilla shetlandsponny och drog iväg ut på vintervägen. Levita tyckte det var roligt. Det var 8 minusgrader - en alldeles perfekt kyla för  snön låg som ett mjukt puder så att pulkan kunde ta sig fram utan att skrapa i stenar och grus. I helgen hade vi ponnyridning och Levita drog en vagn, flera varv om och om igen. Det kändes att hon var i trim. Hon drog mig med öronen framåt - utan problem. När snön kom i början av veckan fick hästarna vila, för Fjodor hade sådana styltor av snö under hovarna. Idag bad jag hovslagaren ta bort skorna och tack vare att han var barfota kunde vi äntligen busa i snön. Lite synd var att alla pengar som vi fick in på ponnyridningen gick dock åt till hovslagaren - i princip. Men vad gör man inte för att få njuta i snön. Det är min absoluta favoritsysselsättning. Med en varm overall, mössa, handskar och rejäla skor så är njutningen total tillsammans med hästarna! Du som vill får gärna komma och åka pulka. Bara ring 076-8090876 och boka tid!!!

En halmbal funkar bra att spänna fast
och sitta på.
Efter en tur i snön känner sig hästarna nöjda, lugna och harmoniska





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar