lördag 5 januari 2013

Fjodor vet att läkning tar tid...




Fjodor går lugnt och sansat med sin matte. Ända sedan jag opererade ryggen -97 har jag haft problem med att koordinera nerverna i framförallt vänster sida. Då är det lätt att vänster sida dras ihop när jag rider - för att jag som ryttare vill känna lika mycket av hästen på vänster som på höger sida. Medvetenhet om att det saknas ett litet parti i kroppen förbättrar inte bara ridningen utan även kroppshållningen i allmänhet - och därmed minskas värken. Saknas en kopplande nerv mellan bål och rygg så måste jag passa mig för att inte hamna fel. Minsta lilla mertryck eller tyngd åt något håll - så går hästen dit, eller blir snedställd i kroppen. Här är några övningar som mig medveten om hur min kropp påverkar hästen. Energin i ryggen frigörs då jag vänder armarna åt olika håll. Genom att släppa tyglarna helt kommunicerar jag och hästen mer genom kroppen. Fjodor kan också i lugn och ro jogga igång, under dessa första minuter av ridgymnastik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar